مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی گفت: برنامه ما این است که تا انتهای سال حدود ٣٧٠روستای باقیمانده را که هنوز به اینترنت متصل نیستند به شبکه اینترنت وصل شوند تا به برنامه مد نظر صد در صد پوشش برسیم. 

حدود ٣٧٠ روستای خراسان رضوی به اینترنت متصل نیستند 

به گزارش قدس خراسان، علی دلگیر روز سه‌شنبه در نشست خبری صبح امروز خود در محل این اداره کل اظهار کرد: در دولت سیزدهم برنامه وزارتخانه بر این است که تمام روستاهای بالای ٢٠خانوار کشور به شبکه اطلاعات متصل شوند. 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی افزود: وزارت اطلاعات و فناوری اطلاعات با هدف گسترش اهداف این حوزه و تغییر نام، از وزارت پست، تلگراف و تلفن ماموریتش تغییر کرد و  مخابرات ایران یکی از قسمت‌های بزرگ وزارتخانه با بحث‌های مربوط به اصل ۴۴قانون اساسی در سال ٨٧جدا و خصوصی شدند این رویکرد شفاف‌تر شده است. 

وی ادامه داد: شرکت‌های دیگر ارتباطی بعد از این تفکیک مانند ایرانسل ایجاد شدند و ساختار وزارتخانه به سبکی که اکنون است در سال ٩١شکل گرفت.  

دلگیر خاطر نشان کرد: خراسان رضوی ششمین استانی بود که در آن اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف پیگیری، مدیریت، نظارت و هماهنگی پروژه‌ها شکل گرفت تا نیازهای متناسب با استان همزمان با کشور انجام شود و در همه شهرها از جمله مشهد از خدماتی چون تلفن ثابت، همراه و سایر خدمات استفاده می‌کنیم و آرزوی ما این است که در بحث عدالت ارتباطی همین اقدامات به روستاها برسد.  

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی خدمت‌رسانی به روستا در بخش فناوری را وظیفه قانونی دولت دانست و گفت: طبق تکلیفی که در قانون ۵ ساله بر عهده دولت بود باید ٨٠درصد روستاهای بالای ٢٠خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند که به این برنامه در سال ١۴٠٠ رسیده‌ایم.  

وی به خدمت رسانی در مدت زمان دو سال قبل اشاره و تصریح کرد: در طول دو سال گذشته تقریبا ١٠٠روستای بالای ٢٠خانوار که فاقد هرگونه شبکه اتصال بودند وصل شدند و ٣٠روستا هم به سمت تکمیل و بهبود پوشش رفتن که حدود ۵درصد افزایش پوشش در روستا ها داشته‌ایم و ٩۶ درصد روستاهای استان در حال حاضر پوشش تلفن همراه دارند.  

دلگیر در توضیح این مطلب ادامه داد: پوشش تلفن همراه در روستا به این معنا است که حداقل پوشش برای صحبت وجود دارد و اتصال به اینترنت در همه روستای استان هنوز محقق نشده و برنامه ما این است که تا انتهای سال حدود ٣٧٠روستای باقیمانده را که هنوز به اینترنت متصل نیستند به شبکه اینترنت وصل شوند تا به برنامه مد نظر صد در صد پوشش برسیم.  

وی خاطر نشان کرد: حدود ٢هزار و ۶٠٠روستای بالای ٢٠خانوار داریم که رساندن شبکه به روستاهای انتهای خط که دید مستقیم رادیویی ندارند بسیار سخت است. برای اینکه بتوانیم اینترنت از طریق adslیا پوشش تلفن همراه به روستاها ببریم در روستاهای با دید رادیویی مستقیم می‌توانستیم این کار را انجام دهیم اما در روستاهایی که در انتهای خط و دید رادیویی نیستند مجبوریم فیبر اجرا کنیم که سخت و زمان‌بر است.  

دلگیر در تشریح گسترش شبکه فیبر نوری در استان عنوان کرد: پروژه ارائه خدمات فیبر و خدمات انتقال پنل از طریق فیبر در استان در دو فاز برنامه ریزی شده است که در فاز اول در حدود ١١٠کیلومتر فیبر از روستاهای ٣٣شهرستان اجرا شده است. 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی اظهار کرد: با کمک وزارت ارتباطات پروژه ملی اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری در مشهد راه‌اندازی شده و هم اکنون ۲منطقه ۹و ۱۱ مجهز شده‌اند و تا ۲الی۳ سال آینده تمام مشهد را در بر می‌گیرد. اگر شهرداری‌ها همکاری نکنند، سرعت،پروژه ملی اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری کم خواهد شد. شهروندان متقاضی دریافت اینترنت پرسرعت در مناطق ۹ و ۱۱می توانند برای دریافت خدمات به دفاتر پیشخوان می‌توانند مراجعه کنند.  

وی افزود: در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر مشهد مناطقی مانند طبرسی و توس از مناطق پرجمعیت هستند و برای واگذاری فیبر نوری در پروژه اینترنت پرسرعت ملی در اولویت قرار دارند.در بستر فیبر نوری شرکت‌ها خدمات متفاوت ارائه می‌دهند و به مشترکان امکان واگذاری تلفن ثابت را هم دارند. 

دلگیر خاطر نشان کرد: مناطق ۹و۱۱ مشهد اولین مناطق دریافت کننده خدمات فیبر نوری و از مناطق برخوردار مشهد هستند و در ادامه این پروژه با توجه به تقاضای موجود در مناطق کم برخوردار مانند طبرسی و توس بزودی عملیاتی خواهد شد.  

پوشش آنتن دهی در ۹۸درصد جاده‌های استان  

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پوشش جاده‌ای خدمات ارتباطی خراسان رضوی اکنون به ۹۸ درصد رسیده است. این میزان پوشش وضعیت خوبی است اما رضایت بخش نیست و تلاش بر این است که به پوشش ۱۰۰ درصدی دست یابیم. 

وی به تعهدات اپراتورها در خدمات‌رسانی جاده‌ها اشاره کرد و گفت: اپراتورها، تعهدهای موکول شده را به طور کامل انجام داده‌اند و برخی محدودیت‌ها در واردات لوازم و صعب العبور بودن مناطق دلیل اصلی پوشش کامل جاده‌های خراسان رضوی شده است. 

دلگیر با یادآوری افزایش تعداد دفاتر پیشخوان در استان ادامه داد: شمار دفاتر پیشخوان شهری و روستایی استان در ابتدای دولت سیزدهم هزار و ۵۰ مورد بود که هم اینک این رقم به هزار و ۲۹۰ مورد رسیده که بیانگر رشد ۱۲ درصدی است.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.